Masz pytania ? 71 306 70 43
Masz pytania?

„Biała lista” – trwają przygotowania systemów ERP Comarch

Opublikowano: 13.09.2019 | Kategorie: ERP

Biała lista podatników została uruchomiona 1 września tego roku. Jest to nowy, zastępujący dotychczasowe rejestry, wykaz podatników VAT prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Celem jest „dalsze uszczelnianie podatku od towarów i usług oraz zminimalizowanie ryzyka nieświadomego udziału podatników w karuzelach VAT”. Utworzenie jednej listy ułatwi rewidowanie informacji o podmiotach gospodarczych – do wyszukiwania wystarczy numer NIP, a nawet fragment nazwy firmy. Jednocześnie za przelew na rachunek inny niż zawarty w wykazie podatników VAT przewidziane są dotkliwe sankcje. Regulacje wprowadza Ustawa z kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów  i usług oraz niektórych innych ustaw (DZ.U. z 2019 poz. 1018). Nowy wykaz, tzw. biała lista, zawierać będzie dane z dwóch obecnych wykazów prowadzonych na podstawie art. 96 b ustawy VAT. Dodatkowo będą w nim informacje dotyczące statusu podatników VAT czynnych i zwolnionych z VAT, w tym również tych przywróconych. Wykaz poprowadzi elektronicznie Krajowa Administracja Skarbowa. Podatnik, który zweryfikuje rachunek bankowy otrzyma informację zwrotną z datą i godziną sprawdzenia. Jeżeli dzień zlecenia przelewu będzie zgodny z datą sprawdzenia rachunku na wykazie, wówczas podatnik będzie pewny, że przelał środki na właściwy i aktualny rachunek bankowy. Podmiot, który przeleje środki na  zweryfikowany na wykazie rachunek bankowy, nie poniesie konsekwencji, w przypadku nieaktualnych danych w wykazie. Ustawa przewiduje także wyjątki, albowiem zgodnie z uzasadnieniem, ustawa nie będzie stosowana do regulowania zobowiązań w formie kompensaty, potrącenia, płatności kartą kredytową lub płatniczą. Ustawodawca przewidział okres przejściowy dla nowych przepisów, który potrwa do 31 grudnia 2019 roku.

Comarch przygotowuje wersję, która uwzględni zmiany związane z wprowadzeniem „białej listy”. Wstępnie wiadomo, iż zostanie ona opublikowana pod koniec października br. Zmiany wprowadzone zostaną w wersji 2019.3. Do zadań systemu będzie należało zatem odczytywanie rekordów z bazy Ministerstwa oraz „pilnowanie”, czy w systemie widnieją odpowiednie dane – podobnie jak ma to miejsce obecnie przy sprawdzaniu statusu podatnika VAT – które może działać na bieżąco w tle, na przykład w trakcie wypisywania nowego dokumentu handlowego.

W razie pytań prosimy o kontakt emailowy na adres: serwis@infortes.pl.

Współautorem wpisu jest Ewelina Dunowska konsultantka Działu Wsparcia Klienta.

Dane kontaktowe

Wrocław Infortes Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
tel. (071) 306 70 40
email: info@infortes.pl
Warszawa Infortes Sp. z o.o.
Skierniewicka 10a
01-230 Warszawa
tel. (022) 398 89 16
email: info@infortes.pl
Zielona Góra Infortes Sp. z o.o.
ul. Zimna 1
65-100 Zielona Góra
tel. (068) 506 50 10
email: info@infortes.pl
Poznań Infortes Sp. z o.o.
ul. Dąbrowskiego 77a
60-529 Poznań
tel. (061) 415 13 25>
email: info@infortes.pl

 

2024 © Infortes Systemy ERP - Platynowy Partner Comarch | Projekt i wykonanie mohi.to
Formularz kontaktu
Wiadomość pomyślnie wysłano. Dziękujemy. Skontaktujemy się z Państwem niebawem.