Rozwój systemów ERP a oczekiwania klientów
Opublikowano: 07.09.2016 | Kategorie: AktualnościNowoczesne systemy ERP mogą być ogromnym wsparciem w prowadzeniu zarówno niewielkiej firmy, jak również dużego przedsiębiorstwa. Współczesne systemy cechują się modułową strukturą i posiadają spore możliwości rozbudowy i dopasowania funkcjonalności do potrzeb klienta.
Dzięki synchronicznym rozwiązaniom, poszczególne moduły mogą harmonijnie ze sobą współpracować, wspierając wszystkie wydziały i sekcje przedsiębiorstwa.
Skuteczność systemu ERP a przygotowanie do jego wdrożenia
Aby działanie systemu ERP okazało się kompleksowe, a efekty jego wprowadzenia były wymierne i satysfakcjonujące, warto jak najlepiej przygotować się do jego wdrożenia.
Szczególne znaczenie ma tu określenie oczekiwań firmy, stojących przed nią wyzwań i celów. Ogromnie ważne jest, aby wyznaczając cele wziąć pod uwagę nie tylko aktualną sytuację przedsiębiorstwa, ale również – wybiegając myśleniem w przód – scharakteryzować problemy, przed którymi przedsiębiorstwo może stanąć w przyszłości.
Dzięki temu system będzie odpowiadał nie tylko na aktualne potrzeby firmy, będzie również nieocenionym wsparciem w jej przyszłych działaniach.
Planując wdrożenie nowoczesnego systemu informatycznego ogromne znaczenie ma również branża działalności firmy. Dzięki znajomości branży dostawca usługi może zaproponować dedykowane rozwiązania, odpowiadające na najczęstsze problemy konkretnej dziedziny biznesu.
Oprogramowanie dedykowane danej branży jest efektem intensywnej pracy dostawców, którzy umiejętnie łączą systemy ERP z autorskimi rozwiązaniami i aplikacjami, opierając się na dobrych praktykach wytyczonych w danej branży.
Dzięki tworzeniu kolejnych dodatków i aplikacji ich twórcy mogą zaoferować klientom dokładnie to, czego oczekują. W ten sposób sprawiają, że systemy ERP stają się jeszcze bardziej efektywne i mogą zaoferować bardziej kompleksowe, precyzyjnie trafiające w określone potrzeby wsparcie.
Rewolucja systemów ERP
Rewolucję systemów ERP najlepiej zaobserwować można na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.
Jeszcze kilkanaście lat temu ich wdrożenie było bardzo kosztowne, a co za tym idzie dostępne jedynie dla największych firm na rynku. Wprowadzane rozwiązania wydawały się być skomplikowane, stanowiąc tym samym wsparcie jedynie dla nielicznych.
Potrzeba optymalizacji i uporządkowania procesów biznesowych zaowocowała silnym rozwojem ERP w kierunku dostępności, elastyczności i niższej ceny.
Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich klientów, producenci systemów ERP zaczęli dostosowywać swoje produkty również do mniejszych podmiotów, sprawiając, że może z nich korzystać „potencjalny Kowalski”. Obsługa nowoczesnych systemów informatycznych nie jest obecnie żadnym problemem, a przejrzyste, czytelne instrukcje i procedury oraz łatwość obsługi czynią z nich nieocenione wsparcie nawet w jednoosobowej działalności gospodarczej.
Wraz z upływem czasu systemy ERP stały się również coraz bardziej spersonalizowane. Personalizacja mogła zaistnieć nie tylko dzięki coraz nowszym rozwiązaniom technologicznym i nowatorskim aplikacjom. Ogromne znaczenie w tym procesie miała także otwartość na potrzeby klientów i podążanie za ich oczekiwania.
Nie da się ukryć bowiem, że to właśnie użytkownicy – na podstawie codziennego korzystania z systemów ERP – są w stanie perfekcyjnie ocenić, jakich funkcjonalności im brakuje, jakie elementy mogłyby jeszcze bardziej usprawnić ich codzienną pracę i zautomatyzować kluczowe dla firmy procesy.
Kluczem do sukcesu jest tu otwartość partnerów wdrożeniowych i twórców systemów informatycznych – aktywne słuchanie, analiza otrzymanych informacji i przede wszystkim – przekucie ich w praktyczne narzędzia, które wzbogacą systemy ERP o dodatkowe funkcjonalności.
Elastyczność systemów ERP
Wdrożenie systemu ERP poprzedzone jest jakże ważnym okresem przygotowań. Dzięki niemu firma może oddać w ręce klienta system o unikalnej konfiguracji, stworzony na podstawie dokładnego audytu, badania potrzeb i kierunku rozwoju, a także wszystkich procesów biznesowych, jakie w niej zachodzą.
Z powodzeniem można więc stwierdzić, że jednym z wyznaczników sukcesu systemu ERP jest jego dostosowanie do potrzeb firmy, kierunku jej rozwoju oraz najważniejszych celów biznesowych.
Aby takie zadanie udało się wykonać wzorcowo, niezbędna jest umiejętność… doskonałego słuchania.
Choć może to zabrzmieć nieco banalnie, jednym z kluczowych zadań partnera wdrożeniowego jest stworzenie dokładnie takich rozwiązań, które będą precyzyjną reakcją na bolączki klientów.
Wieloetapowy proces wdrożenia
Aby proces wdrożenia był jak najbardziej efektywny, powinien składać się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest wdrożenie najważniejszych z punktu widzenia modułów. Kolejnym – wzbogacenie ich o dodatkowe elementy, optymalizujące działania lub będą wsparciem dla kolejnych departamentów firmy, pozostających w trakcie tworzenia.
Jak poznać opinie klientów?
Znakomitym sposobem na poznanie opinii klientów, ich oczekiwań oraz problemów, z którymi borykają się na co dzień korzystając z systemów ERP z całą pewnością są branżowe konferencje, organizowane przez ich twórców. Ogromnym profitem, wynikającym z takich wydarzeń jest pozyskanie nowej wiedzy, umożliwiającej rozwój istniejących już systemów ERP.
Takie konferencje są doskonałym sposobem na wymianę informacji, opinii i doświadczeń oraz wartościowe dyskusje.
Jednym z najbliższych tego typu wydarzeń będzie konferencja, organizowana przez firmę Comarch. Podczas tego wydarzenia, eksperci zaprezentują uczestnikom nowości w systemach Comarch ERP oraz podpowiedzą jak narzędzia dostępne w Comarch ERP XL mogą pomóc w optymalizacji
zarządzania firmą.
Otwartość na potrzeby klientów jest ogromną wartością nie tylko podczas tworzenia i wdrażania systemów ERP. Zgodnie z sugestiami przekazanymi w ankietach przez uczestników poprzednich spotkań organizatorzy konferencji stworzyli program, dzięki któremu uczestnicy będą mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat scenariuszy wykorzystania systemu w takich dziedzinach jak handel, logistyka, kontroling, czy produkcja.
Konferencja jest bezpłatna i odbywa się aż w 6 miastach Polski.