ERP – kupić czy wynajmować?
Opublikowano: 08.02.2021 | Kategorie: ERPPrzedstawione w tytule pytanie jest nieprecyzyjne i jest znaczącym uproszczeniem. Posiadanie systemu ERP wiąże się bowiem, nie tylko z zakupem licencji. Musimy również dysponować odpowiednim sprzętem (serwer) z oprogramowaniem (środowisko, baza danych), całość należy zainstalować, wdrożyć i serwisować. Serwis po wdrożeniu wymagany jest zarówno dla aplikacji ERP, ale także serwerów oraz środowiska i bazy danych.
Przyjrzyjmy się zatem jakie możliwości mają nasi klienci w tym zakresie.
- Oprogramowanie ERP
Comarch umożliwia zakup licencji na czas nieokreślony. Oprogramowanie w chwili zakupu objęte jest gwarancją, którą można opcjonalnie wydłużać na kolejne lata. W zależności od potrzeb dobieramy odpowiednie moduły oraz ilości użytkowników. W prosty sposób możemy zwiększać ilość modułów oraz dodawać nowe, gdy nasza firma się rozwija. Oprogramowanie może być zainstalowane na naszych serwerach lub serwerach Comarch (hosting). Drugą opcją jest korzystanie z oprogramowania w Chmurze Comarch. Podstawową różnicą jest to, że nie kupujemy oprogramowania (niższe koszty inwestycji), tylko płacimy miesięczny abonament, którego wartość jest uzależniona od ilości użytkowników i wybranych modułów. Oczywiście istnieje możliwość dopasowania wielkości instalacji do swoich aktualnych potrzeb. W zależności od indywidualnych potrzeb firmy możemy wybrać chmurę publiczną (Standard) lub prywatną (Enterprise). Chmura publiczna adresowana jest dla firm, które potrzebują standardowej instalacji, bez dedykowanych dodatków programistycznych czy integracji z systemami zewnętrznymi, natomiast Chmura Enterprise daje dodatkowe możliwości w zakresie niestandardowych modyfikacji i rozszerzeń funkcjonalnych.
- Serwery i oprogramowanie
W przypadku zakupu oprogramowania możemy zainstalować je na własnych serwerach lub na serwerach poza firmą, w tym w ramach usługi hostingu Comarch. Własne zasoby to często konieczność inwestycji oraz utrzymania sprzętu oraz oprogramowania (środowisko i bazy danych). W przypadku gdy decydujemy się na korzystanie z systemu ERP w chmurze nie ponosimy dodatkowych opłat za utrzymywanie infrastruktury – są one ujęte w miesięcznej opłacie. Podobnie koszty tworzenia kopii zapasowych czy opłat za prąd. Ograniczeniem instalacji chmurowych jest natomiast m.in. niższa niezależność i konieczność dopasowania się do warunków świadczenia takich usług.
- Wdrożenie i serwis
W przypadku korzystania z chmury otrzymujemy zainstalowany system, który wymaga konfiguracji i przeszkolenia użytkowników. Zakres prac wdrożeniowych jest zatem nieco mniejszy niż w przypadku wersji stacjonarnej, co obniża koszty wdrożenia. Ma to większe znaczenie, dla małych instalacji, gdzie te pozycje są znaczącym elementem projektu. W przypadku większych wdrożeń, nie ma to większego znaczenia w skali całego przedsięwzięcia. Podobnie z bieżącym serwisowaniem, w przypadku chmury podstawowa obsługa techniczna instalacji wliczona jest w cenę miesięcznego abonamentu, ale administrowanie funkcjonalnością ERP jest identyczne niezależnie od modelu korzystania.
To tylko wybrane aspekty korzystania z oprogramowania ERP. W rzeczywistości zagadnienie ma bardzo wiele wątków, które należy uwzględnić przed podjęciem decyzji.
Co jest zatem lepsze? Nie ma jednoznacznej i odpowiedzi na tak postawione pytanie. Można natomiast udzielić odpowiedzi na pytanie: co jest lepsze dla mojej firmy? Pod uwagę należy wziąć m.in. skalę działalności, perspektywy jej rozwoju, posiadane zasoby, konieczność zastosowania dedykowanych rozwiązań w systemie ERP oraz integracji z innymi systemami firmowymi. Należy natomiast zauważyć, że nie jest to decyzja sprowadzająca się jedynie do kalkulacji finansowej. Zastosowanie określonego modelu korzystania z systemu ERP musi być spójne ze strategią i planami naszej firmy.
Zachęcamy do rozmowy z naszymi specjalistami, którzy doradzą Państwu, który model korzystania z systemu ERP w Państwa firmie jest najlepszy. Wskażemy praktyczne zalety i ograniczenia każdego z rozwiązań, ale ostateczna decyzja należy oczywiście do Państwa.
Polecamy także zapoznanie się z przygotowanymi przez Comarch: tabelą porównującą modele usług chmurowych Comarch oraz porównaniem kosztów w zależności od modelu zakupu oprogramowania dla firmy.
Więcej informacji: wybierz formularz kontaktu lub napisz e-mail sprzedaz@infortes.pl