Oszczędzaj czas wymieniając dane z bankami za pomocą usługi sieciowej.
Opublikowano: 18.03.2022 | Kategorie: ERP
Wymiana danych z bankami za pomocą usługi sieciowej w Comarch ERP XL to nie nowość. Jednak warto się temu tematowi przyjrzeć „z bliska”, ponieważ coraz więcej banków do niej przystępuje, umożliwiając bezpośrednią wymianę danych z systemami Comarch. Jeśli Państwa firma posiada kilka/kilkanaście rachunków bankowych w jednym lub w kilku bankach, jeśli ilość pozycji w dziennym raporcie znacznie przekracza 10-tki, to warto się zastanowić, czy nie jest to opcja – właśnie dla Państwa. Nie tylko zoptymalizuje ona bowiem czas pracy nad wprowadzeniem wyciągów, ale także zlikwiduje ryzyko błędów, np. duplikacji pozycji, pominięcia zaewidencjonowania wpływu należności czy wypływu zobowiązania. Mimo, iż w bankach usługa ta wiąże się zazwyczaj z niewielkimi opłatami, niewątpliwe plusy wynikające z korzystania z usługi zwykle przewyższają koszty.
Wspomniana powyżej funkcjonalność umożliwia bezpośrednią wymianę danych, czyli import wyciągów, eksport przelewów pomiędzy bankiem a systemem Comarch ERP XL za pomocą usług sieciowych, ale daje także możliwość bieżącej weryfikacji salda rachunku. Tak więc połączenie tego typu eliminuje konieczność ręcznego przenoszenia plików wyciągów i przelewów, jak również konieczność logowania się do systemu bankowego w celu weryfikacji aktualnego stanu rachunku bankowego. Komunikacja pomiędzy systemem Comarch a bankiem odbywa się poprzez wymianę komunikatów w formacie plików XML przy wykorzystaniu technologii web-services (poprzez bezpieczny kanał HTTPS z wykorzystaniem dwustronnego SSL). Warto dodać, że ten sposób komunikacji, nie tylko znacząco skraca czas poświęcany na wprowadzenie wyciągów do systemu, ale przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo danych, albowiem komunikacja pomiędzy bankiem a systemem Comarch, jest odpowiednio zabezpieczona m.in. za pomocą certyfikatów komunikacyjnych spełniających najwyższe standardy bezpieczeństwa, dodatkowo w przypadków niektórych banków zabezpieczona jest tokenami autoryzującymi transakcje. Konfiguracja tego procesu jest banalnie prosta i w przypadku większości firm, udaje się przeprowadzić ją samodzielnie po otrzymaniu instrukcji przygotowanej przez Comarch.
Obecnie Comarch ERP XL posiada integrację poprzez web-services z następującymi bankami:
- Alior Bank,
- Bank Pekao,
- BNP Paribas,
- Citi Handlowy,
- ING Bank,
- Millennium Bank,
- Raiffeisen Bank.
Przyjrzyjmy się po krótce możliwością jakie daje wymiana danych między bankiem a systemem Comarch za pomocą usługi sieciowej.
WYSYŁKA PRZELEWÓW
Wysyłka przelewów to jeden z podstawowych elementów wymiany danych między bankiem a systemem, dający użytkownikowi możliwość zlecenia realizacji przelewów wprost z systemu Comarch do banku. Operator dokonujący przelewu, ma możliwość wybrania odpowiednich zobowiązań, pogrupowania ich w razie potrzeby i zlecenia przelewu. W zależności od oczekiwanego scenariusza pracy i przede wszystkim współpracującego banku, przesłanie danych do realizacji, może odbywać się na dwa sposoby:
- przesłanie listy zleceń, która WYMAGA DODATKOWEJ AUTORYZACJI PO STRONIE SYSTEMU BANKOWEGO,
- drugi obejmuje AUTORYZACJĘ PRZELEWÓW JUŻ W MOMENCIE WYSYŁKI DANYCH DO BANKU Z SYSTEMU ERP, sprawiając, że taka paczka realizowana jest w systemie bankowym bez konieczności podejmowania w nim jakiejkolwiek akcji.
WERYFIKACJA STATUSÓW PRZELEWÓW
Ustawienie bezpośredniej komunikacji z systemem bankowym, pozwala na sprawdzenie statusu wysłanych z systemu przelewów. Bez konieczności logowania się do banku, z poziomu systemu Comarch ERP XL operator może zweryfikować czy przesłane płatności są aktualnie odbierane przez bank, zrealizowane czy może odrzucone, np. z powodu braku środków. Informacja o weryfikacji (o ostatniej weryfikacji) dla danej płatności jest zapisywana w systemie i w każdej chwili operator ma możliwość do niej wrócić.
Rys 1. Importowanie przelewów. Źródło: Comarch
Rys 2. Uruchomienie web services. Źródło: Comarch
IMPORT RAPORTÓW
Pobranie wyciągów do systemu, jest integralną częścią zarządzania finansami w firmie, dające możliwość rozliczania dokumentów i ewidencji ruchów środków pieniężanach na własnych rachunkach. Dzięki usłudze web service możliwe jest pobranie raportów bankowych, a tak naprawdę transakcji bezpośrednio z poziomu raportu w systemie Comarch ERP XL, bez ręcznego wprowadzania wyciągu czy logowania do banku w celu pobrania pliku, który potem w systemie możemy zaczytać. Co więcej takie dane (tylko tutaj zależnie od banku) mogą być pobierane nie tylko dla poprzedniego dnia czy zakresu dat, ale również dla dnia bieżącego. System kontroluje zaczytywane informacje i blokuje możliwość duplikowania zaimportowanych zapisów, a kontrola duplikacji działa zarówno przy wczytywaniu wyciągu jak i historii operacji. Przy wczytywaniu pozycji wyciągu lub historii operacji na formatkę importu zapisów pomijane są pozycje, które już występują w danym rejestrze.
Rys 3. Uruchomienie web services. Źródło: Comarch
WERYFIKACJA SALDA RACHUNKU BANKOWEGO z poziomu systemu Comarch ERP XL
Jest to funkcjonalność, której w przypadku ręcznego wprowadzania wyciągów lub ich importowaniu z pliku, nie ma w systemie. Dostępna jest tylko dla rachunków (rejestrów), ze zdefiniowaną wymianą danych za pomocą usługi sieciowej. Wystarczy „jedno kliknięcie” operatora, w celu sprawdzenia jakie jest bieżące saldo danego rachunku bankowego, oczywiście bez potrzeby logowania do systemu bankowego. Jednocześnie taka informacja, sugeruje operatorowi, że na rachunku bankowym zostały zaewidencjonowane nowe operacje, które można pobrać do systemu.
Zachęcamy do obejrzenia filmiku szkoleniowego, przygotowanego przez Producenta firmę Comarch, ukazującego jak prosta jest konfiguracja tej usługi, a także późniejsze użytkowanie rejestru, opartego o usługę web service. Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=tzMTvKnug5o
Gdyby chcieli Państwo jeszcze bardziej zautomatyzować proces obsługi wyciągów, polecamy także naszą aplikację Infortes Rozliczenia Zbiorcze, która w łatwy i przejrzysty sposób pozwala na rozliczanie wyciągów złotówkowych. W przypadku zainteresowania aplikacją prosimy o kontakt z Działem Wsparcia Klienta poprzez adres e-mailowy serwis@infortes.pl
Autorem wpisu jest Ewelina Dunowska Zastępca Dyrektora Działu Wsparcia Klienta.